Dit onderwerp bevat 5 reacties, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Dominique 1 jaar geleden.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur

Joost

Ik ben sinds 1988 lithiumpatient. Ik gebruik al jaren camcolit. Ben begonnen met 1400 mg. Is verminderd in afgelopen jaren naar 700 mg.
    Camcolit werkt goed bij mij. Neveneffect is: nierschade. Creatininegehalte is 52.
    Sta onder controle, laat bloed en urine iedere 3 maanden testen. Rook en drink niet, wandel veel.
    Ik heb geen eiwit in de urine Eet weinig toegevoegd zout, maar wil graag meer richtlijnen….

Vraag: wat kan ik er aan doen om mijn nieren zo optimaal te laten functioneren?
    Graag tips, gedachtes, ervaringen, wanneer raadt u mij een diëtist aan?
    Bij welk creatinegehalte wordt er geadviseerd te stoppen met lithium door medici?

Alvast bedankt voor alle info…

#3725 Reactie

Chris Hagen
    Bijdrager

Beste Joost,
    Lithium is een zeer effectief middel bij de behandeling van psychiatrische stoornissen, met name zg bipolaire stoornissen.
    Maar een bijwerking is dat de nieren beschadigd kunnen raken als het langdurig wordt gebruikt. Als eerste merk je dan dat je veel gaat plassen en ook meer gaat drinken.

Het is bij voortschrijdende schade aan de nieren belangrijk te overwegen of er kan worden doorgegaan met lithium. Mogelijk zal de schade dan toenemen. Het is verstandig met je psychiater te bespreken of er een alternatief is. Die zijn er mogelijk wel.

Er zijn verder misschien mogelijkheden de schade te beperken met bepaalde plastabletten, amyloride bijvoorbeeld.

In Meander MC, Amersfoort is er daarvoor een speciale Lithium poli (dr Le Poole).

De toegevoegde waarde van een diëtiste is in dit stadium niet groot.

#4519 Reactie

P.R.Bondam

Voor mij is het “dus” te laat!
    Ik ben nu 69 en heb ca. 20 jaar lithiumcarbonaat geslikt (+ haldol, ivm. bipolaire stoornis) en word momenteel voorbereid op dialyse.
    Mij is nooit iets verteld over mogelijke schade aan mijn nieren, iets wat dus al lang bekend is, zoals ook bevestigd door mijn behandelend nefroloog.

Ik vind het ronduit SCHANDALIG dat de psychiatrie doorgaat met het voorschrijven van dit gif, zeker voor een zo lange tijd als in mijn geval.

Tegenwoordig functioneer ik uitstekend op een minimale dosis Zyprexa (olanzapine), maar zal toch niet meer aan dialyse ontkomen.

Met dank aan al die zogenaamde GENEESheren!!

#4703 Reactie

Kriszta

Hallo allemaal,

Sinds eind 1993 gebruik ik Camcolit (lithium) Ik ben nu 53 jaar.

Wil daar al een jaar of twee vanaf vanwege de vele bijwerkingen, w.o. droge mond/slechte adem plus
    dat ik me ben gaan afvragen of ik wel Bi polair ben. Ik herken nl weinig.
    Om een heel verhaal te sparen:
    nadat mij enkele maanden geleden is verteld, dat mijn nierfunctie achteruit gaat, heb ik besloten af te bouwen.
    Eerder had ik daar nog angst voor.

De SPVer ondernam geen actie. De psychiater vond de verminderde nierfunctie niet interessant.
    Ondertussen kreeg ik van mijn (nieuwe) huisarts bericht hierover en die vinden dat er naar
    gekeken moet worden.(!)

Ben blij deze site gevonden te hebben. Ik was wel voorgelicht, met advies veel te drinken.

Opmerking: Joost omschreef zichzelf als Lithiumpatient. Ik vraag me af of de uitleg, wordt gebruikt bij…nodig was.

Vr gr Christa

#6883 Reactie

Thijs Kessels

Ik heb gisteren van de nefroloog tehoren gekregen dat de werking van beiden nieren met 15% is afgenomen.
    Tevens waren er littekens te zien. Ik gebruik al jaren lithium (800mg) en z.n. diclofenac 75 mg en oxycodon (rug).

Ik ga nu echt niet afwachten dat de nierfunctie verder afneemd en overweeg om in sanwerking met mijn psycholoog de lithium af te zetten.

Groeten

Thijs

#6920 Reactie

Dominique

Ik vind het onbestaanbaar dat lithium wordt voorgeschreven ondanks de mogelijk ernstige schade aan de nieren. Ik heb het hier over “nefrogene Diabetes Insipidus”. Het lijkt wel alsof deze mogelijke bijwerking niet bekend is bij psychiaters en indien dat wel het geval mocht zijn is het uiterst kwalijk dat niet nadrukkelijk gewezen wordt op dit risico. Mijn ervaring is dat er – in het gunstigste geval – gesproken wordt over “mogelijk verminderde nierfunctie”, terwijl de schade door nefrogene DI niet omkeerbaar is.
    Ik snap heel goed dat er in veel gevallen van bipolariteit geen echt alternatief is, maar wees tenminste open en eerlijk naar de patiënt en zijn / haar partner (indien aanwezig).
    Als een psychiater ‘willens en wetens’ lithium voorschrijft en dit risico niet noemt, maakt hij of zij zich – mijns inziens – schuldig aan “opzettelijke verminking met voorbedachte rade”.

Er is in de afgelopen 100 jaar nog niet veel verbeterd in de psychiatrie. Inzichten in de hersenwetenschap worden nauwelijks omarmd en men blijft maar voortborduren op achterhaalde opvattingen over zogenaamde “stoornissen”. Het enige positieve is wellicht de verandering van de aanduiding Manisch-Depressief in Bipolaire stoornis, alhoewel dat ook niet echt een patiëntvriendelijke term is.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
Reageer op: Nierschade door lithium Camcolit
Mijn informatie: