Dit onderwerp bevat 4 reacties, heeft 1 stem, en is het laatst gewijzigd door  Marianne 7 maanden, 1 week geleden.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur

Nolly kouwenberg

Sinds kort weet ik dat dochter (18) met 1 nier is geboren. Ze is altijd moe/weinig energie. Loopt al 7 jaar bij artsen.
    Als je met 1 nier geboren wordt, heb je dan ook 1 bijnier? Heb wel eens iets gelezen over problemen met bijnieren (bienieruitputting/bijnierschorsdefficientie) en dat je daardoor weinig energie kunt hebben.
    Zou het mogelijk zijn dat doordat ze maar 1 nier en dus misschien maar 1 bijnier heeft, hierdoor die bijnier problemen heeft en daardoor zo moe is?

#6572 Reactie

Chris Hagen (nefroloog)

Beste Nolly,
    Als je met 1 nier geboren bent neemt de nier meestal alle functies over van de afwezige nier. Immers, hij is niet anders gewend en het lichaam past zich daar geheel aan aan. Dat geldt ook voor de bijnier.
    Dus het is niet waarschijnlijk dat dat de oorzaak is.
    Chris Hagen

#6573 Reactie

Rob

Beste Nolly,
    Ik ben nu 51 en weet sinds mijn 44e dat ik maar 1 nier heb. Dit kwam toevallig aan het licht tijdens een echo voor iets anders.
    Ik ben ook vaak moe. Ik heb geleefd alsof ik 2 nieren had. Ik rookte vanaf mijn 12e en dronk vanaf mijn 22 a 23e jaar iedere dag een paar biertjes. Ik hou van pittig eten. Ik heb aan vechtsporten gedaan, motor gereden en gevoetbald. Omdat ik niet wist dat ik 1 nier heb. Allemaal niet zo best…. in Engeland wordt het afgeraden om contactsporten te beoefenen. Maar ja, ik ben uit 1965 en toen was de controle nihil. Gelukkig is dat veranderd.
    Enfin, met roken ben ik nu 7 jaar gestopt (na 34 jaar) en drinken doe ik eigenlijk ook niet meer. Pittig eten nog wel, anders wordt het wel heel saai…..
    Mijn ene nier is groter dan normaal en ik heb af en toe pijn in mijn zij en rug aan die kant. Daar gaat de dokter verder niet op in… Maar……. de moeheid. Ik herken dat wel. Ik denk dat er zeker een kern van waarheid in zit. Mijn bloedwaarden worden jaarlijks gecheckt en het blijkt dat de ene nier het nooit voor honderd procent over neemt. Ik moet wel zeggen dat ik er erg goed voor sta. Beter dan 5 jaar geleden. Maar de moeheid is aanwezig. Ik slaap iedere dag wel een uur op de dag. Ook toen ik jonger was.
    Ik zou het vwb je dochter zeker blijven monitoren en aankaarten bij je arts.
    Groet
    Rob

#6957 Reactie

Alex

Hoi Nolly,

Een late reactie maar voor iedereen die hier nog op kijkt misschien evengoed nuttig. Ik ben een meisje van 18 nu, en ik ben ook geboren met maar één nier. Ik ben ook heel vaak moe en heb ook heel vaak bloedarmoede. De dokter heeft nooit iets gezegd erover en me gewoon ijzer tabletten voorgeschreven, maar ik blijf moe zijn. Toch iets om in het achterhoofd te houden denk ik, want dit lijkt mij een goede reden.
    Ik slaap ook heel vaak een uur in de middag na school en ben na het werk vaak zo moe dat ik het eten gewoon over sla en naar bed ga.

Denk dat de moe-heid best veroorzaakt kan worden door maar een nier te hebben, want de nier neemt sowieso niet 100% de functie van de andere nier over, en de functie daalt ook twee keer zo snel dan bij mensen met twee nieten.

Groetjes,
    Alex

#6996 Reactie

Marianne

Hallo.

Ik ben 25 jaar. Op men 17de kwam er achter dat ik geboren ben met 1 nier 1 urineleider 1 eierstok en men baarmoeder links (mijn rechter kant van men lichaam is zo goed als leeg). Van kleins af aan heb ik al bloedarmoede en zwaar vermoeidheid. Continu werden er ijzertabletten voor geschreven wat totaal niet hielp. Ik kwam er achter, doordat ik met blaas problemen naar het ziekenhuis ging (na veel drammen bij de dokter…) nu ben ik er ook nog achter gekomen dat ik ook leef met 1 gekantelde beck(heup) en al 3 jaar abces groei heb in mem endeldarm.

Alles bij alles kan ik wel zeggen dat dit zwaar vermoeiend is. Je nier heeft meer te verwerken. Normaal gebeurt dit met 2 maar met 1 nier is het dubbel op. Als ik ziek ben of bijvoorbeeld een drankje gedronken heb voel ik gelijk dat die meer moeite moet doen en daarom sneller moe ben.

Ik val op de raarste plekken zo in slaap…

Groetjes

MARIANNE

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
Reageer op: Mononier / moeheid
Mijn informatie: